De historisch hoge brandstofprijzen hebben grote impact op de bedrijfsvoering van Rederij Doeksen. Met name de exorbitante prijsstijging van LNG, de brandstof waarop de twee nieuwste veerboten van de rederij varen, zorgt ervoor dat de kosten voor het in stand houden van de veerverbinding met Terschelling en Vlieland extreem hoog zijn.

Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat wij recent juist hebben geïnvesteerd in duurzame nieuwe veerboten die op LNG varen, onze klanttevredenheid heel hoog is en wij dit jaar een recordaantal passagiers en voertuigen vervoeren. Maar de enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard.


Directeur Dirk Spoor over de maatregelen voor de veerdienst naar Terschelling en Vlieland. 

We hebben daarom per 13 september 2022 de volgende maatregelen genomen:

  1. Het ms Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Terschelling, grotendeels i.p.v. LNG-schepen ms Willem Barentsz en ms Willem de Vlamingh (die wel de extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen);
  2. Omdat het ms Friesland een grotere autodekcapaciteit heeft, zijn er iets minder afvaarten van de autoveerboten van en naar Terschelling nodig. De totale capaciteit per dag verandert niet;
  3. Omdat het ms Friesland minder duurzaam is dan de LNG-veerboten, laat Rederij Doeksen dit schip sinds week 38 op een biodiesel varen, waaraan 7% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief zijn toegevoegd. Op die manier wordt de extra uitstoot door het inzetten van ms Friesland in de hoofddienst zoveel mogelijk beperkt;
  4. De vaartijd van de LNG-schepen gaat van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur. Op deze schepen levert dit een significante besparing op doordat zij op LNG varen en juist deze brandstof extreem duur is. De dienstregeling wijzigt hierdoor niet.

Dit kostenbesparende pakket zullen we in elk geval tot eind volgend jaar voortzetten. Dat is nodig om te zorgen dat de brandstoftoeslag, die daarnaast noodzakelijk is vanaf 1 januari 2023, niet hoger wordt dan nodig, de kwaliteit van de dienstverlening goed blijft en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers. Heel belangrijk, zeker in deze tijd.

Brandstoftoeslag 2023

Op 19 oktober 2022 werd bekend, dat onze concessieverlener, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, toestemming heeft gegeven voor een tijdelijke  brandstoftoeslag om de gevolgen van de extreme brandstofprijzen te dempen. Deze toeslag komt bovenop de reguliere tariefindex van 2,6%.

De brandstoftoeslag geldt voorlopig alleen voor boekingen in het jaar 2023 en bedraagt voor toeristen 16,5%. Voor voertuigen van toeristen bedraagt de toeslag 20,5%. Omdat het effect voor eilanders (zeer frequente reizigers) het grootst is, geldt voor hen een lagere brandstoftoeslag van 4,5% op alle kaartsoorten (personen en voertuigen). Mocht de prijs van LNG komend jaar structureel fors dalen, dan zal de brandstoftoeslag in de loop van 2023 worden afgeschaft of verlaagd, als dat verantwoord kan. Dit wordt vlak voor, tijdens en na het seizoen beoordeeld.

De staatssecretaris heeft ook ingestemd met het onderzoeken van de opties om ons financieel te ondersteunen, zodat de brandstoftoeslag zo snel als mogelijk verlaagd of afgeschaft kan worden. Op dit moment is een dergelijke mogelijkheid er nog niet.

Momenteel worden alle tarieven voor 2023 opnieuw berekend, zodat ze klaar staan om later dit jaar (uiterlijk 1 december 2022) gecommuniceerd te worden.