De historisch hoge brandstofprijzen hebben grote impact op de bedrijfsvoering van Rederij Doeksen. Met name de exorbitante prijsstijging van LNG, de brandstof waarop de twee nieuwste veerboten van de rederij varen, zorgt ervoor dat de kosten voor het in stand houden van de veerverbinding met Terschelling en Vlieland extreem hoog zijn.

Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat wij recent juist hebben geïnvesteerd in duurzame nieuwe veerboten die op LNG varen, onze klanttevredenheid heel hoog is en wij dit jaar een recordaantal passagiers en voertuigen vervoeren. Maar de enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard. In vergelijking met 1 januari 2021 is de prijs van gasolie met circa 200% gestegen en die van LNG zelfs met 900%.


Directeur Dirk Spoor over de maatregelen voor de veerdienst naar Terschelling en Vlieland. 

We nemen daarom per 13 september 2022 de volgende maatregelen:

  1. Het ms Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Terschelling, grotendeels i.p.v. LNG-schepen ms Willem Barentsz en ms Willem de Vlamingh (die wel de extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen);
  2. Omdat het ms Friesland een grotere autodekcapaciteit heeft, zijn er iets minder afvaarten van de autoveerboten van en naar Terschelling nodig. De totale capaciteit per dag verandert niet;
  3. Omdat het ms Friesland minder duurzaam is dan de LNG-veerboten, laat Rederij Doeksen dit schip vanaf week 38 op een biodiesel varen, waaraan 7% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief zijn toegevoegd. Op die manier wordt de extra uitstoot door het inzetten van ms Friesland in de hoofddienst zoveel mogelijk beperkt;
  4. De vaartijd van de LNG-schepen gaat van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur. Op deze schepen levert dit een significante besparing op doordat zij op LNG varen en juist deze brandstof extreem duur is. De dienstregeling wijzigt hierdoor niet.

Dit kostenbesparende pakket willen we in elk geval tot eind volgend jaar voortzetten. Dat is nodig om te zorgen dat de brandstoftoeslag, die daarnaast noodzakelijk is vanaf 1 januari 2023, niet hoger wordt dan nodig, de kwaliteit van de dienstverlening goed blijft en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers. Heel belangrijk, zeker in deze tijd.

De benodigde brandstoftoeslag bij dit maatregelenpakket is 16%, wat neerkomt op € 4,75 per kaartsoort/ supplement. Over het maatregelenpakket en de toeslag wordt momenteel overlegd met verschillende partijen, waaronder het Rijk dat als concessieverlener toestemming moet geven voor de brandstoftoeslag.