Op 5 juli 1923 namen Gerrit Doeksen en zijn oudste zonen Jan en Daan de Terschellinger Stoomboot Maatschappij over. En zo kreeg Rederij Doeksen, het bedrijf dat zich tot dan toe vooral bezig hield met schelpen zuigen en de berging, er een nieuwe tak bij: de passagiersdienst van en naar Terschelling en Vlieland. Dit boek vertelt het verhaal van de passagiersdienst van 1923-2023. Exclusief verkrijgbaar via de webshop, in de Parlevinker in Harlingen en aan boord van de veerdienst!

19,23

Vanaf nu verkrijgbaar: Het jubileumboek "Een eeuw verbinden". Dit boek vertelt het verhaal van de passagiersdienst van 1923-2023 aan de hand van momenten in de bedrijfshistorie, de ontwikkeling van de schepen en herinneringen van (oud)medewerkers. Hard cover, gebonden, full color, rijk geïllustreerd, 68 pagina’s. Exclusief verkrijgbaar via de webshop, in de Parlevinker in Harlingen en aan boord van de veerdienst!

De allereerste exemplaren van het gloednieuwe jubileumboek van Rederij Doeksen zijn op woensdag 19 juli uitgereikt aan twee bijzondere dames. Directeur Dirk Spoor bezocht met de auteurs Kees Dekker en Hanny Wentink op Terschelling mevrouw Tini Doeksen-Alwin, weduwe van de heer Jan Doeksen. Hij was van 1959 – 1988 directeur van Rederij Doeksen, de laatste Doeksen-directeur uit de familie en de stuwende kracht achter de invoering van de roro-veerboten en de sneldienst. Mevrouw Doeksen vertelde hoe ze als tweejarige peuter raderboot Minister Kraus de haven van Terschelling zag binnenvaren. Aan boord was haar vader, zeevarende, die na twee jaar afwezigheid eindelijk weer thuis kwam. Het maakte grote indruk.

Op Vlieland ontving mevrouw Titia van Grinsven-Cupido, als oudste geboren Vlielandse het jubileumboek als eerste. Zij werd in 1928 geboren in het Posthuis en woonde haar hele leven op Vlieland. Ze zag door de jaren heen de passagiersschepen elkaar opvolgen. Haar kinderen Gerard en Hella herinnerden zich het overstappen op zee nog goed en de schoolreisjes per Stortemelk II.